70% af danskerne oplever stress og angst: Sådan kommer du det til livs!

Sov bedre på en trykaflastende madras og bliv bedre til at håndtere stress og angst

Stress og angst er en del af hverdagen for mange mennesker. Faktisk siger 70% af voksne danskere, at de oplever stress eller angst i højere eller mindre grad hver dag. Men man behøver hverken at tage på spaophold eller luksusferie for at komme stress til livs. Her er nogle enkle måder at lindre stress og angst på.

Dyrk motion

At dyrke motion er en af ​​de vigtigste ting, du kan gøre for at bekæmpe stress. Det kan virke modstridende, men ved at stresse din krop fysisk med motion kan du lindre din mentale stress. Folk der dyrker motion regelmæssigt, er mindre tilbøjelige til at opleve angst end dem, der ikke dyrker motion. Her er et par årsager til dette:

Stresshormoner

Motion mindsker kroppens niveau af stresshormoner (som f.eks. kortisol) over længere længere perioder med regelmæssig motion. Det hjælper også med at frigive endorfiner, som forbedrer dit humør og fungerer som et naturligt smertestillende middel.

Søvn

Motion kan også forbedre din søvnkvalitet, som kan være negativt påvirket af stress og angst.

Selvsikkerhed

Når du træner regelmæssigt, vil du føle dig mere selvsikker og hvile mere i din egen krop – noget som vil fremme dit mentale velvære.
Prøv at finde en træningsrutine eller en aktivitet, du nyder, såsom at gå, danse, klatre eller dyrke yoga. Aktiviteter der involverer gentagne bevægelser af store muskelgrupper kan være særligt stresslindrende – såsom at gå i rask trav eller at jogge.

Sov bedre

Alle ved, at stress kan lede til dårligere søvn. Desværre går dette begge veje, og mangel på søvn er også en vigtig årsag til stress. Denne onde cirkel får hjernen og kroppen til at komme ud af sin normale cyklus og det bliver kun værre med tiden. Sørg for at få lægens anbefalede syv til ni timers søvn hver nat. Sluk for fjernsynet tidligt, dæmp lyset inden sendetig og giv dig tid til at slappe af før du går i seng. Det er også vigtig at overveje, hvilken type madras du sover på. Trykaflastende madrasser har vist sig at have positiv effekt på niveauet af kroppens stresshormoner. En bedre søvn kan nemt vise sig at være den mest effektive stressknuser på denne liste.

Tilbring mere tid sammen med venner og familie

Vi mennesker er sociale væsner. At være en del af et socialt netværk giver dig en følelse af tilhørsforhold og selvværd, som kan hjælpe dig i hårde tider. En videnskabelig undersøgelse har vist, at når man bruger tid sammen med venner og familie frigør kroppen oxytocin, en naturlig stressbekæmper og et “feel good”-hormon. Dette er især udtalt hos kvinder, men husk at både mænd og kvinder nyder godt af selskab. Omvendt har en anden undersøgelse vist, at mænd og kvinder med de færre sociale forbindelser er mere tilbøjelige til at lide af både depression og angst.